Allah Muhammad
izzati pink worldღ
Pink world owner

Navigation : touch hover image



Diaries Owner Linkies Stuff

❤Assalamualaikum! Welcome to my pink world! Ctrl w if you hate it. Please be happy and keep smiling!❤
ღIzzati pink worldღ


Owner
Izzati Sarafina Hanis Noorhazerin
19 Jun 2002
Penang ja
Pink forever! Don't make me angry!
Act like a lady, think like a boss
Saya kat sini

RULES

use nice words
Request? Of course you can!
can ask anything about my blog
Please register! So, I can blogwalking to your blog too
No spam here!
Ask for exchange link? Also can!

Kalau dah lama jenguk tu, jangan lupa solat!
Memories

Secret box♥



Pink's menu!!

Pinky world


Navigation
Izzati's novels Izzati's novelistar tips! Izzati's rules

Happy earth day 2016!



   Hai dan apa khabar kepada kesemua pengunjung blog PINK NOVELISTAR! Rasa kurang sihat hari ni tapi tak apa, untuk korang semua saya nak buat juga entri! Lagipun, hari ni, tanggal 22 April, adalah hari bumi! Jadi sesiapa yang nak selamatkan bumi, cepat angkat tangan! Hehehe!

   So, untuk entri kali ini, saya nak ceritakan tentang bumi semata-mata! Hahaha! Habis tu, nak cerita fasal apa? Bumi jalah kan! Saya nak cerita juga untuk korang semua sedar yang bumi ni memang amat penting pada kita semua!

   Al'ard hi sadiquna! Apa maksudnya? Eh, takkanlah tak tahu! Maksudnya itu adalah BUMI ADALAH KAWAN KITA! Hehehe, ingat saya tak tahukah bahasa arab! Memang tahu tapi malu nak speaking Arabic! 

    Daeuna naara! Jom kita tengok apa yang berlaku pada bumi kita ni dari masa dulu sampai masa yang akan datang! Jangan gelak tau sebab macam budak tadika sikit!

   Pertama sekali, bumi kita happy ja! Seronok sebab pada masa tu, dunia sangat indah dengan tumbuhan hijau! Nampak aman dan sejuk ja!



    Yang kedua, bila datangnya generasi yang terkini iaitu kita-kita ni, tak bertanggunjawab langsung! Bukan semualah, ada yang bertanggungjawab tu! Tapi tak ramai! Terus mencemarkan bumi ni!



   And then, terus, bumi kita akan jadi macam ni dengan asap kilang, asap kenderaan, pembakaran terbuka, bangunan-bangunan! Sampai tak ada langsung hidupan hijau! Kalau ada pun tak banyak langsung!


   Kesian dekat dia! Lepas tu, dia hanya tahu menangis ja! Kecewa dengan kita-kita yang tak tahu nak hargai hidupan ni! Bukan saya ya! Saya orang baik! Hehehe!


   Tengok tu, tak kesiankah? Memang kesiankan! Tapi, manusia zaman sekarang ni tak akan pernah sedar! Masih teruskan hidupan diorang dengan mencemarkan bumi! Ada tong sampah pun bersih dan suci! Diorang masih teruskan sampai bumi jadi panas!


   Dia memang panas sangat! lepas tu, dia demam sekejap!


   Tetapi, manusia masih tak sedar! Masih panas lagi!


   Sampai satu tahap tu, dia dah tak tahan! Bumi dah naik angin!


   And then, bumi terus jadi...


   Sedihkan! Sekarang ni, siapa yang musnahkan bumi? Memang Allah, tapi kita yang paksa! Memanglah korang cakap, kalau nak kiamat, tak kira bumi tu macam mana, tetapi jagalah bumi ni sementara dia masih elok lagi! Kalau nak elakkan semua perkara ni terjadi, kita kena sayangi dia!



    Jangan biarkan dia menderita akibat kita semua ni! Asyik memohon ja, bilalah diorang nak sedar? Bilalah pemanasan global ni nak berhenti! Aku dah tak tahan ni!


   So, korang semua kenalah ambil kisah juga! Memang bestkan cerita ni! Tak boringkan! Bacalah yang dekat bawah ni!


   Bawa bertenang dan selamatkan bumi kita! Senang ja pun nak selamatkan dia! Jaga alam sekitar dengan baik! Memang mudah! Tapi entahlah, manusia zaman sekarang tak akan pernah sedar! Tak akan pernah hargai keindahan Allah SWT!

   So, itu sahajalah, harap sangat korang semua sedar betapa pentingnya bumi ni! Hargailah dia! Hargailah pemberian Allah ni! Jagalah dengan elok! Kitakan sama-sama tinggal di bumi ni, so sama-sama jagalah juga kan!

   Jadi itu sahaja! Selamat menyambut hari bumi pada tahun 2016 ini! Bye dan assalamualaikum!