Allah Muhammad
izzati pink worldღ
Pink world owner

Navigation : touch hover image



Diaries Owner Linkies Stuff

Assalamualaikum! Hope you like my blog! Ctrl w if you hate it. Thanks for coming❤
ღIzzati pink worldღ


Owner
Izzati Sarafina Hanis Noorhazerin
19 Jun 2002
Penang ja
Pink forever! Don't make me angry!
Act like a lady, think like a boss
Saya kat sini

RULES

use nice words
Request? Of course you can!
can ask anything about my blog
Please register! So, I can blogwalking to your blog too
No spam here!
Ask for exchange link? Also can!

Kalau dah lama jenguk tu, jangan lupa solat!
Memories

Secret box♥



Pink's menu!!

Pinky world


Navigation
Izzati's novels Izzati's novelistar tips! Izzati's rules

Novelistar's tips yang keenam {Susun format novel}



   Hello! Hai semua! Hari ni saya akan berikan novelistar's tips yang keenam! Siapa yang minta novelistar's tips yang keenam ni?

Katrina Farina!

   Jadi, jangan risau! Akak akan berikan kepada Katrina! Jangan risau ya! So, ini dia soalan yang diajukan olehnya! Dipersilakan readers semua membacanya!

Macam mana nak susun format novel!

   Harap soalannya itu betullah! Kalau tak betul jerit dekat shoutbox tu dan cakap! Eh, bukan yang nilah akak! Yang ni sebenarnya soalan saya bla...bla...bla(soalan)! Sorrylah ya akak! Ok! Kalau betul cakap terima kasih akak! Dengan wajah senyum yang sangat lebar!

   Jadi, saya faham soalan itu! Mula-mula kena baca ulang-ulang supaya faham! Tak nak salah beri jawapan! Oklah, jom saya nak bincang! Banyak cakap tulis pula saya ni! Hahaha!

   Ok, maksud soalan yang diajukan itu sebenarnya macam ni...

Macam mana kita nak susun perenggan atau bab mengikut situasi dalam cerita novel yang kita tulis itu!

   So, macam novel sayalah! Ok, ni saya petik sikit daripada novel pertama saya, tetap dalam jiwa bahagian 5! Ok, tengok sikit!

 Iriana tertunduk . Fahrin memandangnya . "Saya tak marah kalau awak nak berterus-terang dan nak jadi teman mesra dengan saya, tapi..." Iriana seperti tidak mahu meneruskan kata-katanya . Fahrin memandagnya dalam sekali . Menantikan jawaban .

   "Saya masih tak sedia . Saya tak nak! Saya tak boleh menjadi teman dengan awak . Memang tak boleh . Lagipun, saya tak anggap apa-apa pun dengan awak . Just kawan ja . Itu sahaja ." Kata Iriana sambil memeluk tubuhnya . Fahrin terdiam .

     "Saya betul-betul minta maaf kalau kata-kata saya ni mengecilkan hati awak tetapi tolonglah awak boleh cari orang lain . Fitri, Dayang, ada banyak lagi perempuan di dunia ni yang jauh lebih cantik dari saya ."

   "Fitri itu hanya sepupu saya . Saya tak anggap dia apa pun . Jadi tolonglah jangan babitkan dia dengan saya . Saya sudah anggap dia seperti adik saya sendiri ." Ucap Fahrin . Iriana memandang Fahrin .

   "Tetapi saya nampak dia seperti tergilakan awak ." Ucap Iriana sambil berdiri untuk beredar .

   "Tetapi kenapa Iriana? Why? Saya cuma nak tahu jawapan itu sahaja . KENAPA?!" Tanya Fahrin . Iriana mengetap bibirnya .

   "Awak akan tahu pada sutau hari nanti . Awak jangan risau . Walau apa pun yang nak terjadi, awak akan tahu juga . Assalamualaikum ." Ucap Iriana lalu terus pergi meninggalkan Fahrin . Fahrin melihat Iriana pergi begitu sahaja .

    So, itulah dia contohnya! Mengikut perenggan dan situasi. So, jom kita lihat pada perenggan pertama! Situasi itu menunjukkan reaksi Iriana yang tertunduk dan dialognya sekali. Tetapi Iriana macam tak nak teruskan dialog dia menyebabkan Fahrin terus memandangnya. Perenggan pertama berhenti di situ!

   And then, bila perenggan kedua masuk, Iriana meneruskan juga dialognya. Lepas itu untuk perenggan ketiga pula, Fahrin pula yang bercakap. Begitu juga dengan perenggan seterusnya. So, faham tak apa yang saya sedang terangkan ini?

   Jadi, lebih kurang macam buat karangan sahaja novel ini. Situasi seterusnya sure dengan perenggan seterusnya! Barulah novel korang semua akan jadi lebih kemas an teratur! Kalau semuanya nak sumbat dalam satu perenggan, pening kepala readers nak baca!

   Kalau nak letak imej pula, letak dekat perenggan yang betul-betu mengenakan situasi imej tu! Ok, ini dia contoh dari novel kedua saya, selfiestar vs novelistar bahagian 21!



   "Assalamualaikum!" Ucap Rina dari depan pintu rumah Syafira. Syafira membuka pintu rumahnya. Dia menuju ke arah Rina yang membawa kotak hadiah pemberian Rafiq itu.

   "Waalaikumussalam! Rina, apa yang kau bawa tu?" Tanya Syafira. Rina menggeleng.

   "Jemputlah masuk." Pelawa Syafira. Rina tetap menggelengkan kepalanya.

   "Tak apa, lagipun aku sekejap sahaja dkeat sini. Ni, ada hadiah dari Rafiq, entahlah, dia kata suprised buat kau, cubalah kau buka." Ucap Rina sambil menhulurkan kotak hadiah itu. Syafira berkerut sambil mencapai kotak hadiah itu.

   "Apa yang ada dalam kotak ni?" Syafira membuka kotak itu dan alangkah terkejutnya dia melihat isi hadiah kotak.




   "Apa dia ingat saya ni budak-budakkah?" Tanya Syafira dalam keadaan yang agak marah. Rina sekadar tersengih.

   So, harap Katrina dan readers yang lain faham! Siap ada contoh lagi! Kalau tak faham tanya sahaja di shoutbox atau di post komen ni! So, itu sahaja! Assalamualaikum dan hope berguna! Bye!


Label: